PROJEKT „STARINE“ U ODGOJNOJ SKUPINI SOVICE

Listajući knjige i slikovnice u kutiću čitanja, djeca su se zainteresirala za knjigu „Prašnjavko“ Želimira Hercigonje. Priča je to o patuljku Prašnjavku koji živi na tavanu, voli prašinu i stare napuštene stvari. Pročitali smo dio priče, pogledali fotografije i ilustracije i to je bilo dovoljno da potakne djecu na razgovor o tome što tko ima na tavanu:

L.P. „To je rupa u krovu gdje držimo stvari.“

L.H. „Ja sam bila kod bake na tavanu. Vidjela sam tamo stare stvari. Kutije... i smeće...“

S.I. „Ja imam kutije na tavanu, pogledao sam unutra, a tam su igračke i neke vrećice.“

H.B. „Baka i deda imaju na tavanu stare igračke.“

T.D. „Ja volim ići na tavan. Tam sam vidjela barbike.“

Dogovorili smo se da će svatko pogledati što ima na tavanu i ako nađe nešto zanimljivo, da će donijeti u vrtić. Ubrzo se u vrtiću našlo nekoliko starih pegli, fenjer, stara glinena posuda, heklani tabletići, narodna nošnja i još mnoštvo različitih predmeta koje su naši preci izrađivali i koristili. Tako je naša grupa Sovice ušla u projekt „Starine“.

Ciljevi projekta su nam bili kod djece potaknuti svijest o bogatoj kulturnoj baštini i o potrebi čuvanja tradicije i starina od zaborava. Također smo željeli potaknuti razvoj pozitivnih stavova i odnosa prema prirodnoj i društvenoj okolini, obitelji i kulturi.

Interes za donesene stvari je bio iznimno velik i još uvijek traje. Glinena posuda nas je potaknula na razgovor o lončarstvu. Pokušali smo od glinamola napraviti istu takvu posudu i zaključili da nije baš jednostavno.

1
10
2
3
4
5
6
7
8
9

Fenjer i pegla su također bili poticaji za likovno stvaralaštvo.

11
12
13
14
15
16
17
18

U centru obiteljskih igara svoje su mjesto našli stari radio, gramofon, starinsko posuđe, heklani tabletići, hrvatske drvene tradicijske igračke (konj, guralica leptir), drveno korito, stare crno-bijele fotografije itd. Nakon znatiželjnih istraživanja i mnoštva postavljenih pitanja o tim starim predmetima djecu su ih koristila u svakodnevnim aktivnostima i igri. 

19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48

Još zanimljivih informacija i fotografija pronašli smo u knjigama „Pitanja i odgovori“ i „Sto izuma koji su promijenili svijet“. To im je dalo dodatan uvid u svijet starina. Bili su iznenađeni spoznajom da nekada u kući nije bilo struje, vode, telefona i TV-a. Od prikupljenih fotografija i ilustracija napravili smo plakat i malu izložbu o tome kako su pojedini predmeti izgledali u prošlosti, a kako izgledaju u sadašnjosti. 

52
53
54
55
56
57
58

Interes djece za starine poslužio je i za aktivnosti u centru početnog čitanja i pisanja. Djeci smo kao poticaj ponudili staru pisaću mašinu (koju su djeca nazvala kompjuter). Pisaća mašina pokazala se najzanimljivijim predmetom u cijelom projektu.

59
60
61
62
63
64
65
66

Zanimljivi su bili i ručno vezeni ručnici koje nam je posudila jedna baka. Pojedinci su se pitali kako se rade(vezu) ukrasi. Prateći njihov interes, pripremile smo im malo tvrđi materijal i plastične igre, pa su se mogli okušati i u vezenju. Zanimljivo je da su veći interes za tu aktivnost pokazali dječaci iz grupe.

67
68
69
70
71
72
73
74
75
76

Posebnu pažnju posvetili smo narodnoj nošnji zelinskog kraja. Pokazali smo ju djeci i upoznali ih s dijelovima nošnje, istraživali kako se tkalo platno i kako je nastala nošnja. Priča „Tko je Videku napravio košuljicu“ F. Levstika pomogla je djeci lakše shvatiti proces dobivanja platna i šivanja odjeće. O tkanju nam je svoja saznanja ispričala djevojčica L.H. Pokazala nam je fotografije kako je s bakom tkala platno na tkalačkom stanu. Njena baka i danas izrađuje platno kao što se i nekada radilo. I u toj radnji su se djeca mogla okušati na našem malo vrtićkom tkalačkom stanu.

77
78
79
80
81
82
83
84
85
86

Tijekom trajanja projekta djeci smo puštali tradicijsku glazbu, imajući na umu potrebu poticanja razvoja slušne percepcije i dječjeg kreativnog izražavanja i stvaranja. Također su gledali i slušali nastupe hrvatskih folklornih grupa. Osobitu čast svojim gostovanjem vrtiću ukazao nam je gospodin Alan Kanski, voditelj orkestra ansambla LADO. S puno strpljenja, znanja i volje predstavio nam je cimbal, tradicijsko glazbalo jedinstvenog zvuka. Svako je dijete dobilo priliku zasvirati na cimbalu, što su s oduševljenjem prihvatili. Iskustvo je to kojeg će se djeca dugo sjećati.

86
87
88
89
90
91
92
93
94

Licitarsko srce je hrvatski tradicionalni suvenir koji također treba sačuvati od zaborava. Većina djece ga je prepoznala i otkrila da ga imaju kod kuće. Posebnu radost djece i snažne doživljaje izazvalo je i gostovanje medičarskog obrta „MILEK“. Djeca su aktivno sudjelovala u aktivnostima koje nam je obitelj Škledar pripremila (slušanje priče o nastanku licitarskog srca, „cifranje“ licitarskog srca, izrada medenjaka od tijesta i kušanje gotovih). Svako dijete dobilo je na poklon licitarsko srce sa svojim imenom.

100
101
102
103
104
105
106
107
108
95
96
97
98
99

Licitarsko srce nam je poslužilo i kao poticaj za još jednu likovnu aktivnost.

110
111
112
113
114
115

Kruna našeg malog velikog projekta bio je nastup naše grupe Sovice u Svetom Ivanu Zelini povodom Dječjeg tjedna. Djeca su nastupala u replikama narodnih nošnji s folklornim plesovima i igrama s pjevanjem koje su tijekom projekta naučili.

116
117
118
119
120

Naš projekt upoznavanja starina i običaja nije gotov. Imamo još puno toga što možemo i želimo istražiti i naučiti. Nadamo se da će iskustva i spoznaje iz ovog projekta potaknuti djecu da postanu i ostanu čuvari tradicije i običaja.

Ana Zerec

Andreja Gagula

Marijana Petek

Novosti

Dječji vrtić Tinitilinić

Mi brinemo o vašim najdražima!