PUŽ U „JEŽIĆIMA“
Tijekom boravka na dječjem igralištu djeca su uočila puža. Promatrali su ga,dirali i pokušali nahraniti travom i lišćem iz parka. Pokazuju iznimno zanimanje za puža i postavljaju mnoštvo pitanja,te odlučujemo zajedno potražiti odgovore na njih.
Cilj nam je bio zadovoljiti dječju radoznalost i upoznati život puževa-gdje stanuju,koje vrste postoje,kako izgledaju,čime se hrane,kako se kreću itd. Kod djece smo željeli potaknuti pozitivan socioemocionalni razvoj,empatiju,brigu za prirodu i životinjski svijet,razvoj taktilne,vizualne i slušne percepcije i razvoj govornih vještina.
Odgovore na dječja pitanja najprije smo potražili u Dječjoj enciklopediji o životinjama. Saznajemo da postoje puž vinogradnjak i puž golać i da se razlikuju izgledom. Otkrivamo da puž golać također ima kućicu,ali je jako tanka. Promatramo fotografije, uspoređujemo, prepoznajemo, opisujemo i imenujemo ono što vidimo.
U projekt se rado uključuju i roditelji,te nam donose u vrtić nekoliko puževa. Stavljamo ih u staklenke,pazeći da imaju dovoljno zraka. Djeca ih proučavaju i to kod njih izaziva oduševljenje. Međusobno razgovaraju:
A.M.:“A gdje mu je kućica?“
D.M.:“To ti je golać,on nema kućicu.“
V.G.:“Pa on ništa ne priča.“
Djeca primjećuju da se puž jako sporo kreće i da pritom ostavlja sluzav trag na podlozi. Pokušavajući ga dodirnuti uočavaju da se puž povlači i uvlači ticala. Darin zaključuje: „Boji se“. Naučili smo brojalicu „Puž muž pruži roge van“i pjevali ju puževima. Sa željom da saznamo što puževi jedu,djeca su im ponudila salatu,list maslačka,jabuku i smoki. Vidjeli smo da salatu rado jedu,a smokiće ne. Nakon nekog vremena puževe smo pustili na slobodu,u njihovo prirodno stanište,gdje i pripadaju.
Kako bi što bolje upoznali izgled puža,ponudili smo djeci veći broj praznih puževih kućica. Djeca ih istražuju, diraju, igraju se s njima,čak ih i osluškuju. Poslužili smo se i povećalom kako bi što bolje promotrili izgled i šare na kućicama.
Djeca spontano uspoređuju kućice po veličini,te ih sortiraju u grupe veće-manje.
Prilikom promatranja iznose svoja razmišljanja:
M.M.:“Ovo je mali puž.“
D.J.S.:“Pa to je kućica,unutra živi puž.“
D.M:“Ne vidim ga.“
V.G.:“Ova ima rupu. Tu je puž grickao.“
H. H.:“Možda je unutra puž. Nek' izađe van.“
L.Š.:“Puž spava.“
L.P.:“Vidim krokodila unutra.“
Nakon promatranja i razgovora potaknuli smo ih na likovnu aktivnost crtanja puževih kućica olovkom.
Igrali smo se slanim tijestom i modelirali kućice. Djeca se dugo zadržavaju u toj aktivnosti i pokazuju iznimno zadovoljstvo i spretnost.
Sa željom da kod djece potaknemo razvoj fine motorike šake,izradili smo im i ponudili predloške za vježbu, po kojima su rado crtali.
Također su se rado igrali u kutiću početnog čitanja i pisanja,gdje su tražili i povezivali jednake simbole-slova. Istovremeno razgovaramo i upoznajemo djecu s pojmovima vezanim za temu puža. Nastojimo potaknuti razvoj govora i obogatiti njihov rječnik. S istim ciljem čitamo priču Sonje Zubović „Puž Slavek u polju suncokreta“.
Izradili smo i lutke na štapu puža i skakavca,te izveli kratki igrokaz. Djeca uzimaju lutke i sami izvode svoju malu lutkarsku predstavu. Pokazuju svu svoju kreativnost i maštovitost,ali primjenjuju i sve što su do tad saznali. Tako npr.“puž jaaako sporo hoda“,a skakavac „je skočio visoko preko puža“.
„Sašij pužu kućicu“ je još jedna igra kojom smo pratili dječji interes i poticali razvoj koordinacije oko-ruka i finu motoriku šake.
Dječji interes i ushićenost puževima odrazio se na njihovu svakodnevnu igru i aktivnosti. Tako je djevojčica L.H. samoinicijativno od spužvastih građevnih elemenata oblikovala puža i vrlo ponosno ga pokazivala ostatku skupine.
Od fotografija koje smo skupili tijekom projekta, izradili smo plakat,kojem su se djeca stalno vraćala,promatrala ga i prepričavala.
Našem upoznavanju puževa odlično se nadovezao posjet Lutkarskog kazališta Produkcija Z . Predstava „Veliko putovanje malog puža“ se djeci jako svidjela i potaknula mnoštvo novih pitanja. A ta će nam pitanja poslužiti kao teme nekih novih projekata.
Odgojiteljice:Andreja Gagula
Marijana Petek