„Klima mi se zub...Ispao mi je zub...Bio sam kod zubara...“
Proteklih su mjeseci djeca odgojne skupine Zečići često izgovarali ove rečenice. Potaknuti njihovim iskustvima i razgovorima,odlučili smo pobliže istražiti i upoznati temu zuba. Cilj nam je bio potaknuti djecu na redovito pranje zuba,a zadaci naučiti pravilno četkati zube,shvatiti važnost pravilne prehrane za zdravlje zuba i smanjiti strah od odlaska stomatologu.
Najprije smo razgovorom provjerili dječje znanje o zubima.
D.S.: „Zubi služe da grizemo,da nam budu mali komadi hrane,da ne budu preveliki.“
M.Č.: „Moramo prati zube i jesti zdravu hranu-povrće,voće...“
A.M.: „Moramo zube isprati tekućinom da izađu Gric i Grec iz usta.“
L.H.: „Zubi služe da se lijepo smijemo.“
H.H.: „Zube perem ujutro i navečer i u vrtiću.“
A.M.: „Ja sam jednom imala Grica i Greca pa sam išla kod zubara.“
Ta dječja iskustva nadopunjujemo novim spoznajama i informacijama koje pronalazimo u knjigama,stručnim časopisima i slikovnicama(„Zašto trebam prati zube? “M.Daynes; „Perem zube svaki dan“M.Kušec; „Mrljek i Prljek mućkaju bljakavi napitak“ J.Pervan; „Medvjedići kod zubara“ S.i J.Berenstain; „Mala zubićeva vila“F.Wilhelmi; „Gric i Grec“Lj.Vranić i mnoge druge). Saznajemo što su to MLIJEČNI zubi i zašto ispadaju,što su TRAJNI zubi,kako izgledaju,kako ih treba njegovati,što jesti,što napraviti kad se zubrazboli,kako nastaje KARIJES,tko je STOMATOLOG i što radi...Djeca brzo usvajaju i bogate svoj rječnik novim riječima.
Promatrali smo svoje zube u ogledalu,pokušali ih prebrojati, „tražili Grica i Greca“,a zatim ih i nacrtali olovkom na papiru.
Budući da je hrana jako bitna za zdravlje zuba,proučavali smo koju hranu zubi vole,a koju ne vole.
Simbolička igra je najprirodniji i djeci najbolji način učenja, pa smo oformili i opremili centar stomatologa.Djeca su u njemu rado boravila i koristila ponuđene poticaje. Na velikoj maketi zuba vježbali su pravilno četkanje četkicom. Zube su i tuširali,čistili,skidali kamenac,četkali zubno meso...
Igra plastelinom i zubarskim priborom je aktivnost kojoj su se stalno vraćali i u njoj se dugo zadržavali.
Pritom su često pjevali pjesmicu koju smo naučili gledajući edukativni film N.Kuzmić Šelimber:
„Vrti četkicu u krug,peri svaki zub,zub,zub,
Operi i zubno meso,čak i tamo gdje je tijesno.
Vrti četkicu u krug,peri svaki zub,zub,zub,
Nek ti usta budu čista,neka osmijeh uvijek blista...“
Često se ta pjesma čula u kupaoni prilikom svakodnevnog pranja zuba nakon ručka. Zanimljivo je kako su se djeca međusobno poticala i opominjala da pravilno peru svoje zube. Uočili su i da neke četkice treba zamijeniti jer su im vlakna potrošena i savijena,što su saznali iz knjiga i brošura.
Promatrajući modele zuba,djeca su se okušala u likovnoj aktivnosti oblikovanja zuba od glinamola,u čemu su pojedinci bili iznimno uspješni.
Različitim stolno-manipulativnim igrama i materijalima poticali smo kod djece interes za pisanu riječ i brojeve. Posebno im je zanimljiv pijesak u kojem su prstima prepisivali gore ponuđene riječi.
Naše malo kazalište sjena iskoristili smo i za mali igrokaz o zubima u kojem opet ponavljamo što našim zubima treba da ostanu zdravi i lijepi.
Zajedno s odgojnom skupinom Sovice smo obilježili Svjetski dan oralnog zdravlja. Tom prilikom smo u vrtiću ugostili stomatologicu dr. Snježanu Musil-Pavelić. Ona nam je ispričala sve što o oralnoj higijeni trebamo znati,ali i odgovorila na pitanja koja su djeca imala. Djeca su obećala da će redovito prati svoje zubiće i da će bez straha posjetiti svog stomatologa.
Iako većina djece ima usvojenu naviku pranja zuba,nadamo se da smo im svim ovim aktivnostima približili važnost njege i higijene zuba i potaknuli ih da i dalje brinu o njima.
Odgojiteljice: Marijana Petek i Andreja Gagula