Početkom pedagoške godine i dolaskom jeseni odlučili smo djeci približiti jesenske plodove kroz različite aktivnosti.
Ciljevi i zadaci aktivnosti bili su:
- poticati kod djece znatiželju i istraživačko ponašanje
- poticati aktivnosti kojima će dijete integrirati vizualno, senzorno i motoričko područje
- poticati spremnost na zajedničke aktivnosti i igru
- razvoj maštovitosti i kreativnosti
U suradnji s roditeljima sakupili smo različite jesenske plodove (bundeve, tikvice, kukuruz, kestene, žireve, orahe, jabuke, kruške, repu, suncokret) i osmislili mali jesenski kutić u kojem smo držali prikupljene materijale. Uspoređivali smo ih (manje, veće, uže, šire), promatrali povećalom i vagali (lakše, teže, jednako). Nakon istraživanja oblika i teksture plodova te imenovanja plodova igrali smo dvije igre u kojima smo razvijali djetetovo pamćenje. Jesenska kutija - u kutiju smo stavili nekoliko jesenskih plodova i dali djetetu vremena da prouči sadržaj, a onda smo jedan plod maknuli (tako da dijete ne vidi koji) i tražili od djeteta da imenuje “nestali” plod. Također smo igrali igru gdje smo djetetu zavezali oči i dali mu da izvuče jedan plod koji treba prepoznati i imenovati samo na osnovu opipa.
Pjevali smo pjesmice uz pokret: “Kruška, jabuka, šljiva”, “Jabučice crvena” i “Mali bratec Ivo”. Na taj smo način osim govora razvijali finu i grubu motoriku, tjelesnu spretnost, koncentraciju i pažnju.
Čitali smo slikovnice: “Juha od bundeve” i “Djed i repa”. Nakon pročitanog djeca su uz aplikacije odgovarala na pitanja i time pokazala razumijevanje.
Igra je izvor zadovoljstva za svako dijete, zato što je ona spontana i dobrovoljna, ali je pritom izrazito važna za kognitivni, fizički, socijalni i emocionalni razvoj djeteta. Zbog toga je u ovoj dobi izrazito važna simbolička igra u kojoj dijete samostalno uči kako se realni predmeti i aktivnosti mogu zamijeniti simbolima (igračkama i simboličkim aktivnostima), zato smo igrali simboličku igru tržnice. Pripremili smo torbe, novčanike, vagu, izradili novac i posložili jesenske plodove. Djeca su se izmjenjivala u ulogama kupca i prodavača te su na taj način učila navike kulturnog ponašanja (dobar dan, doviđenja, izvoli, hvala, molim).
S djecom smo provodili različite aktivnosti na temu kukuruz. Upoznali smo se sa stabljikom i njezinim dijelovima (list i plod). Skidali smo vanjski omot (olupinu) kako bi došli do klipa kukuruza kojeg smo zatim “rulili”. Oblik i teksturu olupine i zrna smo promatrali povećalom. Zatim smo zrno po zrno kukuruza premještali plastičnom pincetom s jedne posude u drugu. Također smo zrna stavljali na papir prema zadanoj liniji. Radili smo i likovnu aktivnost u kojoj smo kokice lijepili na podlogu (klip kukuruza). U svim navedenim aktivnostima djeca su aktivno sudjelovala te razvijala finu i grubu motoriku, koordinaciju oko-ruka, vizualnu i taktilnu percepciju i koncentraciju.
Čitajući slikovnicu “Juha od bundeve” bavili smo se proučavanjem bundeve (razgovor o rastu bundeve te bojama - zelena/narančasta, veličina - velika/mala, težina i oblik bundeve). Djeca su se zapitala što se nalazi u bundevi pa smo odlučili to istražiti. Kada smo prerezali bundevu vidjeli smo koštice koje smo izvadili u posudu, odvojili ih od mesa i stavili da se osuše. Kasnije smo ih bojali temperom i lijepili na podlogu (drvo). Zatim smo bojali presjek jabuke temperom i otiskivali na istu podlogu. Tako je nastao zajednički rad “drvo u jesen”. Zajedničkim radom razvijali smo kooperativnost (prihvaćanje inicijativa i sugestija drugih, planiranje i dogovaranje).
Djeca u dobi od 3. do 4. godine.
Odgojiteljice: Nikolina Andrašić i Monika Vedriš